Spørgsmål? Ring 70 200 996
Mandag, tirsdag og torsdag: 11.00 - 15.00

Fobi og NLP

Fobi og NLP

Fobi kan være et stort problem, og er det for mange. De kan både være forankret i en rationel eller irrationel frygt, og de kan have mange forskellige udløsere fra person til person – f.eks. social fobi eller højdeskræk. For den enkelte kan fobi have stor indflydelse på hverdagen, og måske ligefrem påvirke hvordan man lever sit liv.

NLP arbejder grundlæggende med, hvordan vi som mennesker forbedrer os på de punkter, vi ønsker. Derfor har NLP også stor fokus på, hvordan man kurerer fobi, for det siger jo sig selv, at alle der lider af en fobi, ønsker at få kontrollen over deres krop og sind tilbage.

Fast Phobia Cure (fobikurering) er en af de mest berømte NLP teknikker – og med god grund. Den giver dig evnen til at fjerne en fobi, som en klient har lidt under i 20 år, på under 20 minutter. Den fungerer bedst på enkelt-fobier, der handler om angst for specifikke situationer eller objekter.

Nedenfor kan du læse et uddrag af materialet fra uddannelsen NLP practitioner på NLPKursus.dk, hvor det forklares, hvordan NLP fjerner de negative tanker og følelser, der er forbundet med en fobi.

Fobi og NLP

Fobi-kurering (Fast Phobia Cure) med NLP

Denne teknik neutraliserer de stærke negative følelser, der er forbundet med fobier, frygte og traumatiske oplevelser. Denne del er skrevet, så du selv kan fjerne en fobi hos dig selv, eller  du kan bruge den som manuskript til at hjælpe en klient af med en fobi.

Faktum er, at mennesker kan udvikle en fobi på baggrund af kun én enkelt ubehagelig oplevelse. Det er det, som psykologer kalder “et-forsøgs-læring”. Vi lærer et handlingsmønster på baggrund af kun én oplevelse, hvilket er beviset for, at menneskets hjerne kan lære meget hurtigt. Evnen til at lære hurtigt er den samme, som vi udnytter til at lære dig en ny måde at reagere på, så den gamle situation ikke længere vil påvirke dig på samme måde.

Den del af dig, som har beskyttet dig i alle disse år ved at gøre dig fobisk, er en vigtig og værdifuld del af dig. Vi vil gerne gemme dens evne til at beskytte dig i farlige situatiioner. Formålet med denne teknik er at raffinere og forbedre din hjernes evne til at beskytte dig ved at opdatere dens information

  1. Med dine øjne åbne eller lukkede skal du  forestille dig, at du sidder i midten af en biografsal, og at du ser et sort/hvidt foto af dig selv på lærredet.
  1. Lad dig selv svæve ud af krop og op i projektor rummet. Se dig selv sidde i biografsalen og også det sort/hvide billede af dig selv på lærredet. Hvis du har lyst, kan du også vælge at have et lag plexiglas foran projektorrummets åbning som ekstra beskyttelse.
  1. Nu, mens du er beskyttet i projektorrummet, lytter og ser du en sort/hvid film af en yngre dig, som går igennem en af de situationer, hvor du oplevede fobien/traumet. Se hele hændelsen, hvor du starter før begyndelsen af hændelsen. Se filmen indtil du er forbi slutningen af hændelsen og helt hen til, hvor alt er ok og afslappet igen.
    Hvis du ikke er fuldt distanceret fra oplevelsen, kan du gøre biograflærredet mindre og skubbe det længere væk, gøre billedet mere grynet og stoppe og starte filmen, som, når du er færdig med at se den, er helt distanceret. Slut filmen efter fobihændelsen med et stillbillede af dig selv.
  1. Forlad dernæst i tankerne projektorrummet, og glid tilbage ind i dig selv nede i biografsædet. Træd derefter ind i det fastfrosne foto af den yngre dig, som har det fint igen i enden af filmen oppe på lærredet . Lad nu den fulde film af oplevelsen løbe baglæns i farve i løbet af maksimum to sekunder. En hurtig tilbagespoling. Husk at spole tilbage til langt før starten af oplevelsen. Se, hør og føl alting som bevæger sig baglæns i de maksimum to sekunder.
  1. For at teste processen prøv da at gå ind i den fobiske tilstand på alle de måder du kan. Hvad ville der ske, hvis du kom i den situation nu? Hvornår ville du ende i en af disse situationer? Hvis du stadig får en fobisk respons så gentag trin 1-4 præcis som før, men hurtigere for hver gang – fortsæt indtil den fobiske respons er helt væk.
  1. Siden du blev fobisk/traumatiseret, har du forsøgt at holde dig væk fra de situationer, hvor du plejede at føle dig fobisk, så du har ikke haft muligheden for at lære noget omkring dem. Så derfor: Efterhånden som du opdager og oplever disse situationer i fremtiden, beder jeg dig om at udvise en vis grad af påpasselighed, indtil du lærer at være mere komfortabel med dem.

Fjern fobier med NLP

Når du lærer at anvende NLP’ens fobi-kurering, har du et enkelt og effektivt værktøj til din rådighed, og det er bare én af de mange styrker ved NLP.

Hvis du ønsker at lære mere om NLP, og hvordan man fjerner en fobi, så tilmeld dig NLP practitioner uddannelsen her, og få det komplette materiale.

God fornøjelse!